onsdag 13. mai 2009

Kursendring....

I dag har jeg tenkt å komme ut av skapet! Inspirert av dette blogginnlegget fra Petter Stordalen. Petter skriver om at jo flere som står frem(da i en helt annen sammenheng enn min) vil gjøre det lettere for de som er igjen å tørre gjøre det samme. Han setter også fokus på hvor viktig det er å ta vare på mangfold og skape trygge rammer i alle sammenhenger. Trygge mennesker trives bedre og skaper mer positiv energi rundt seg.

Så med dette blogginnlegget tar jeg steget ut i den store verden og forteller at jeg ratatata(trommevirvel) har....PROTEININTOLERANSE. Kanskje ikke en bombe av de helt store, men det har en enorm innvirking på livet, både på godt og vondt. Hva er så proteinintoleranse og hva gjør det med en? Dette er hentet fra nettet:


Proteinintolerans:

Alle mennesker har svært ved at bryte ned proteinerne "kasein" fra mælk og "gluten" fra mel. Under normale omstændigheder nedbrydes mælkeproteinet "kasein" ved en god fordøjelse til højst 2 sammenhængende aminosyrer, som kan gå igennem tarmslimhinden til blodet og dermed er der fri adgang til hjernen, idet blodet vedvarende gennemstrømmer hjernen.Ved dårlig nedbrydning af protein, så slutproduktet er mere end 2 sammenhængende aminosyrer, dannes der små kæder af aminosyrer i form af peptider med en morfinlignende virkning. De kaldes "kaseomorfin".Ved utæt tarm (leaky gut), blandt andet på grund af sukker og raffineret kost, optages disse kaseomorfiner og kan være årsag til sygdomme som DAMP/ADHD. Tourette syndrom, epilepsi, skizofreni, læseforstyrrelser med mere. Samme problem kan skyldes "gluten", først og fremmest fra hvede. Kaseomorfiner og gluteomorfiner (peptider fra gluten) udskilles i urinen hos nogle autister i store mængder. Kaseinfri og glutenfri kost har vist sig at give signifikant reduktion af autistisk adfærd, iforhold til kontrolgruppe. Ann-Mari Knivsberg, Karl-L. Reichelt et al

Mer om proteinintoleranse fnner du her og her

Jeg er så heldig at jeg har ingen av de overnevnte sykdommene, jeg har ME (kronisk tretthetssyndrom) som også er en av sykdommene man kan utvikle om man har proteinintolerasen. (Jammen kom jeg ikke utav enda et skap til gitt :) Det er snart tre år siden jeg gikk ned for telling, men nå er jeg veldig på bedringens vei, takket være kostholdsendring.

For det er det det hele dreier seg om, maten vi spiser. Veldig mange lever for å spise, jeg også, men nå har jeg måtte legge om til å spise for å leve. Det innebærer at jeg kan ikke spise hva jeg vil for da får jeg meg noen dager rett ut på sofaen med en kropp som kjennes ut som den har influensa, har vært fylla og har løpt maraton dagen før, samtidig. (Ikke det at jeg vet hvordan det kjennes ut i virkeligheten å ha vært på fylla eller løpt maraton hehe)

Hittil har jeg skrevet om flytting, oppussing, og diverse prosjekter som familien Loppelasset holder på. Fremover vil jeg bruke bloggen til å formidle informasjon, erfaringer, oppskrifter og andre viderverdigheter fra livet mitt med proteinintoleranse. Hvis kanskje det kan være med å hjelpe bare et mennesket til et bedre liv er jeg strålenede fornøyd og mission completed :-)

3 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Takk for hyggelig hilsen på bloggen min:)

Velkommen ut av skapet;) Gratulerer! Jeg leste innlegget ditt med stor interesse ... Min sønn har nemlig proteintoleranse, nettopp fått det bekreftet med en urinprøve. Jeg mistenker at jeg kan ha noe av det samme ... det er derfor turen går til Island i sommer. Hadde vært kjempe-kjekt med tips om gode nettsider o.l. Fastleger vet jo ingenting!!

Ha en fin uke!

Klem Anette:)

Anette sa...

Velkommen ut av skapet!! Og dette med proteinintoleranse interesserer meg, for jeg lurer på om jentungen kan ha noe sånt... Hmm.. Må visst lese litt på nettet!! Og purre litt på fastlegen når vi kommer hjem!!

Siljun sa...

Kommer ut av skapet jeg og -har også proteinintoleranse!

Sjekk ut lavkarbobloggene til vennina mi og meg:
http://fetterfett.blogg.no/?c=1269564378

http://billysbule.blogspot.com/


Kommer til å skrive en del om proteinintoleranse. Sikkert mange tips og få om mat og slikt : ) stikk innom a!